null Skrivnosti naših babic za dvig odpornosti in proti prehladu
limona na mizi
clock image

8

Skrivnosti naših babic za dvig odpornosti in proti prehladu

#trikizdravje

14 oktober, 2020

Kim

Imunski sistem ceni zdravo hrano, saj ob vnosu nekakovostne hrane hitro začne pešati. Slabenje pa lahko močno upočasnimo ali pa celo zaustavimo s kvalitetno in polno hrano. Imunski sistem krepimo s hrano, ki naj vsebuje ...

Če za trenutek izvzamemo trenutno Covid situacijo, je pred nami čas, ko se bomo spet srečali s starimi znanci – gripo, prehladom, utrujenostjo … Jeseni in pozimi je zaradi nizkih temperatur, pomanjkanja sonca, večje onesnaženosti zraka in drugih dejavnikov naš imunski sistem na težki preizkušnji in se dnevno bori z virusi ter bakterijami, ki prežijo na nas. Po drugi strani pa se letos pričakuje nekoliko manj obolevanja za sezonskimi gripami in prehladom, saj nas preventivni ukrepi (higiena rok, obrazne maske, večja ozaveščenost itd.) ne ščitijo le pred Covid-19, ampak tudi pred gripo, prehladom in mnogimi drugimi tegobami, ki jih prinaša obdobje spremenljivega in hladnega vremena. 

Imunski sistem je močno povezan z dobrim počutjem


Skupni imenovalec boja proti sezonskim (pa tudi drugim) obolenjem je imunski sistem. Močen imunski sistem pa se ne “zgradi” preko noči, še manj zgolj s prehranskimi dopolnili ali z občasnim pitjem čaja z medom. Gradi ga naš način življenja, naša prehrana in skrb za psihofizično počutje. Vse to so dobro vedele že naše babice, ki so imele za krepitev imenskega sistema na voljo le domače pripravke. Imele pa so še vsaj dve stvari, ki nam jih danes kronično primanjkuje – čas in gibanje na svežem zraku. Pa tudi njihovo življenje je bilo praviloma malce manj stresno. Vse to pa so le osnove, ko pridemo do krepitve imunskega sistema, ključnega dejavnika našega zdravja. Imunski sistem je torej neposredno povezan z našim življenjskim stilom, v določeni meri tudi z našim poklicem pa tudi z našo zmožnostjo obvladovanja stresa.

Gibanje na svežem zraku


Ključ do fizičnega in psihičnega dobrega počutja je gibanje, ki hkrati skrbi tudi za naš imunski sistem. Gibajte se vsak dan in v vsakem vremenu, le oblecite se primerno. Prehodi med letnimi časi trajajo nekaj tednov, kar je ob vsakodnevnem gibanju na zraku dovolj časa, da se “aklimatizira” tudi naše telo. Sprememba temperature, manj sonca, bolj mastna hrana … Vse to so signali, ki telesu sporočajo, da je treba začeti posvečati več pozornosti in energije imunskemu sistemu. Seveda pa lahko telesu izdatno pomagamo tudi sami, z vnosom pravih snovi (vitamini, minerali itd.).

Kaj pa, če vseeno potrebuješ pregled pri zdravniku? 


V Sloveniji so nekatere zdravstvene storitve krite iz obveznega zdravstvenega zavarovanja, za večino pa moraš doplačati, če nimaš urejenega dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja. S sklenitvijo WIZ Zdravja, ki je dopolnilno zdravstveno zavarovanje, sklenjeno pri Generali, ti ne bo treba doplačevati razlik za te zdravstvene storitve. 

Ustrezna prehrana za boljši imunski sistem


Imunski sistem ceni zdravo hrano, saj ob vnosu nekakovostne hrane hitro začne pešati. Slabenje pa lahko močno upočasnimo ali pa celo zaustavimo s kvalitetno in polno hrano. Imunski sistem krepimo s hrano, ki naj vsebuje:

  • veliko kakovostnih beljakovin, ki jih najdemo v ribah, morskih sadežih, mesu in mlečnih izdelkih, a le, če so surovine v osnovi kvalitetne,
  • polnovredna živila, kot so stročnice, žitarice, oreščki, semena,
  • vitamin C – ne le v citrusih in sveži (predvsem temno zeleni) zelenjavi, ogromno ga najdemo tudi v kislem zelju, stalnici zimskih krožnikov,
  • probiotike, saj jedro našega imunskega sistema predstavlja ravno naše črevesje, zato za zajtrk pojejte jogurt, pijte sirotko ali sok kislega zelja,
  • minerale (selen, cink), vitamine (A, C, E), antioksidante in ostale snovi, ki krepijo naše zdravje in dobro počutje. 


Torej, dobro psihofizično počutje, gibanje na svežem zraku in ustrezna hrana so osnova za dobro delovanje imunskega sistema. Vedno mu lahko še malce pomagamo, vendar pa omenjena trojica predstavlja temelje, na katerih lahko zgradimo močno “imunsko trdnjavo”. Ko so temelji trdni, pa zavoljo splošnega zdravja in boljšega počutja upoštevajte še spodnje nasvete za zimo brez “tradicionalnih” zdravstvenih tegob. 

Pijte dovolj tekočine oz. nesladkanega čaja in vode. Telo bo tekočino porabilo za vlaženje izsušene sluznice in boljše počutje. Vodi lahko dodate tudi malce limone in jo obogatite z okusom in vitaminom C.

Uporabljajte zelišča in tople začimbe – česen, ingver, kurkuma, čebula, poper, cimet, pa tudi čili naj bodo stalnica vaše kuhe, saj dokazano krepijo naše zdravje, nekateri pa imajo tudi antibiotične učinke. 

Privoščite si dovolj spanja, saj tako zagotovite telesu in celicam dovolj časa za regeneracijo. Prilagodite svoj bioritem zimskemu času. Če imate s spremembo bioritma težave, pa ustvarite večerni ritual z večerjo, tuširanjem in najljubšo serijo – vsak dan ob isti uri. 

Lovite sončne žarke, saj je sonce še vedno najboljši vir vitamina D, skrbi pa tudi za naše boljše počutje. V iskanju sonca pozimi pa se boste primorani tudi malce gibati. Torej vse, kar od vas pričakuje imunski sistem!

Dobro počutje je zares pomemben element, za katerega smo v največji meri odgovorni sami. Vzemite si čas zase, umirite se, preberite knjigo in obiščite savno, masažo itd. Vsaj enkrat mesečno si vzemite dan zase.

Primerna oblačila so še en pomemben element, ki mu je treba posvetiti malce pozornosti. Glede na izkušnje zadnjih nekaj zim, svetujemo oblačenje po principu čebule, materiali, pa naj bodo ti naravni ali tehnični, pa morajo dihati oz. dobro odvajati vlago.

Zračenje doma je zaradi vedno bolj neprodušno izoliranih hiš in stanovanj nujno potrebno izvajati vsak dan – okna odpremo na stežaj za 5 minut, če je mogoče, ustvarimo prepih. Račun za ogrevanje se ne bo drastično povišal, kvaliteta zraka pa zagotovo!


Nekaj domačih pripravkov za dvig odpornosti po receptu naših babic


Sirup iz limone in ingverja

Potrebujete približno 2 kg bio limon, 200 g ingverjeve korenine in 400 g medu. Zavrite 1 liter vode in dodajte 100 g (polovico) neolupljenih kolobarjev ingverja. Naribajte limonino lupino (brez belega dela, saj ta zagreni) in jih ožamite. Po 10 minutah zmernega vretja vode z ingverjem jo ohladite na približno 40 stopinj Celzija in dodajte limonin sok in lupinico, preostali ingver ter med. Dobro premešajte, precedite, ohladite in shranite v temnem in suhem prostoru.

Sirup iz smrekovih vršičkov

Vsestransko uporaben sirup pripravite iz 250 g smrekovih vršičkov in 350 g sladkorja, ki jih v plasteh nalagate v čist in prozoren kozarec. Ko je kozarec poln, zaključite s plastjo sladkorja, dobro zaprite in položite na okensko polico, na sončno stran. Ko se sladkor povsem stopi, precedite v manjše kozarčke in shranite v hladilniku. Uporabite ga lahko “na žlico” ali pa z njim sladkate čaj. 

Med, cvetni prah in limona 

“Sveta Trojica”, ko govorimo o dvigu odpornosti in izboljšanju imunskega sistema. Pri prodajalcu medu ali pri čebelarju si zagotovite cvetni prah in ga skupaj z medom in limoninim sokom zmešajte v zeliščni čaj, lahko pa jih uporabite tudi v navadni vodi – v steklenico dodajte sestavine, dobro premešajte in pijte čez dan. Prava bomba zdravja! 

Domača kurja juhica, ki pogreje premraženo telo

Ne, ni mit, saj so raziskave pokazale, da deluje protivnetno in hkrati blaži simptome prehlada. Zato si zagotovite sveže sestavine (čebula, korenje, česen, zelena ter kokošje meso s kostmi) in je skuhajte večjo količino, razdelite na manjše posodice, zamrznite, nato pa jo “uporabite” ob prvih znakih slabega počutja. 

Mazilo materine dušice

Preprosto in povsem naravno mazilo za lajšanje težav z dihali pripravite iz 50 g čebeljega voska, ki ga stopite v vodni kopeli. Ko se utekočini, mu dodajte 1 dl olivnega olja in nekaj kapljic eteričnega olja materine dušice. Dobro premešajte in še mlačno prelijte v posodice za kreme in shranite v hladilnik. Mazilo po potrebi namažite na predel pljuč in na pleča. 

Preveri zavarovanje WIZ ZDRAVJE, kjer poteka tudi nagradna igra "Prvič"


WIZ Zdravje je dodatno zdravstveno zavarovanje, ki te reši doplačila zdravstvenih storitev. Potrebuješ ga po dopolnjenem 26. letu, ali če pred tem ostaneš brez statusa oz. se zaposliš.