WIZ Blog

Nazaj

Smerne utripalke

  1. avtor: WIZ | 06 dec 2014

    Smerne utripalke: rumeno utripajoče opozorilo

    Rumena luč v prometu pomeni opozorilo, da se nekaj dogaja oziroma se bo zgodilo, zato moramo biti pozorni in spremljati dogajanje ter ravnanje tistega vozila, ki ima vklopljene smerne utripalke. Podobno opozorilo pomeni tudi vklopljena rumena utripajoča luč na strehi delovnega vozila, a o tej kdaj drugič. Tokrat so na vrsti smerne utripalke oziroma »žmigavci«, kot jim radi rečemo v pogovornem jeziku, zato se bomo posvetili le rumeni svetlobi smernih utripalk.

    S smernimi utripalkami najpogosteje nakazujemo spremembo smeri (zavijanje, vključevanje v promet in menjavo voznega pasu). Če so vključene vse smerne utripalke, govorimo o varnostnih utripalkah. Mimogrede, ime »smerne utripalke« je določeno v zakonu (ZVCP), poznamo pa jih tudi po imenih žmigavci, smerniki, smerni kazalci in podobno.

    Kdaj moraš vključiti smerne utripalke?

    Uporaba smernikov je določena v Zakonu o pravilih cestnega prometa, ki natančno določa, v katerih primerih je treba uporabiti smernike oziroma smerne ali varnostne utripalke:

    • pri vključevanju v promet in spremembi smeri,
    • pri vzvratni vožnji,
    • pri vzvratnem parkiranju in vzvratnem obračanju,
    • ko je treba opozoriti druge voznike na nevarnost na cesti,
    • pri vstopanju ali izstopanju otrok (prevoz otrok),
    • ko je hitrost za več kot polovico nižja od največje dovoljene hitrosti na cesti ali delu ceste,
    • ko vozilo obstane na cesti zaradi okvare, prometne nesreče ali drugega vzroka,
    • med vleko pokvarjenega vozila (obe vozili).

    Nevarnosti zaradi neustrezne rabe smernikov

    Do nevarnih situacij lahko pride zaradi neuporabe ali pa napačne uporabe smernikov. Vožnja vse prepogosto postaja napadalna, s hitrimi reakcijami in sunkovitim ravnanjem. Menjavanje pasu na mestnih dvopasovnih vpadnicah redko poteka po navodilu iz avtošole, pač pa gre bolj za iskanje prostora in šviganje z enega voznega pasu na drugega za pridobitev nekaj dragocenih sekund, ko se mudi v službo. Pri takem hitenju se številnim voznikom smernikov sploh ne zdi vredno vklopiti ali pa jih za utrip ali dva vklopijo šele, ko so že začeli menjavati pas. Včasih nakazana namera še ni dovolj, da se bo vse dobro izšlo, kar se največkrat izkaže v krožiščih. Prednost ima namreč vozilo na zunanjem pasu, zato vklopljen desni smernik vozilu na notranjem pasu ne daje prednosti pri zavijanju iz krožišča.

    Naš nasvet: v primerih, ko pride do zastojev in nenadnega sunkovitega zaviranja pri velikih hitrostih na avtocesti, vklopi varnostne utripalke oziroma vse štiri smernike.

    Ne pozabi izklopiti (ali vklopiti) smernikov

    V avtomobilih se redkeje zgodi, da bi pozabili izklopiti smernik. Pri večini avtomobilov se po zavijanju ta sam izklopi, na vklopljen smernik pa obenem opozarjata tudi svetlobni in zvočni signal. Večja nevarnost preži na motoriste, ki včasih prezrejo, da imajo še vedno vklopljen desni smernik, zato jim pot pogosto presekajo vozniki, ki zapeljejo s stranske ceste, misleč, da bo motorist zavil tja (ker ima vklopljen smernik).

    Podobno težavo predstavljajo tudi vozniki, ki smernih utripalk ne uporabljajo. Nenadno zaviranje in zavijanje zahteva od voznikov za njimi več pozornosti, primerno varnostno razdaljo in večjo mero strpnosti.

    Uporaba, neuporaba ali napačna uporaba smernikov lahko hitro privede do nesreče, zato se ustrezno zavaruj z zavarovanjem WIZ Kasko. Krivdo ti namreč lahko pripišejo tudi na podlagi tega, če si ali nisi uporabil smernikov oziroma si jih uporabil narobe.