angle-left null Če ne veš, kaj ješ, preberi deklaracijo
Nakupovanje v trgovini
clock image

4

Če ne veš, kaj ješ, preberi deklaracijo

#wizzdravje

03 november, 2017

Helena

Razlogov za povečano osveščenost in posledično temeljitejše branje deklaracij je več - preberi zakaj je dobro, da si pred nakupom in uživanjem hrane ogledaš deklaracijo živil.

Potrošniki, ki pozorno preberejo deklaracijo, se zaradi dejstev o izdelku temu morda ne bodo povsem odpovedali, bodo pa prilagodili (zmanjšali) njegovo uživanje. Za popolno razumevanje vplivov in posledic, ki jih ima uživanje posameznih sestavin na telo, pa je potrebnega nekaj več znanja in predvsem poznavanje svojega telesa.

Branje deklaracij – zakaj je pomembno?

Razlogov za povečano osveščenost in posledično temeljitejše branje deklaracij je več:

  • Diete za hujšanje. Te vsakič najdejo novega krivca za maščobne obloge, zapovedujejo dosledno izogibanje različnim sestavinam – sladkorju, maščobam, ogljikovim hidratom, kalorijam in podobno. Podatke o vseh najdeš na deklaraciji in s tem je izbira živil veliko lažja.
  • Alergija na mleko, arašide ali kaj drugega. Alergični ljudje lahko ob zaužitju alergenov doživijo hude reakcije, tudi take s smrtnim izidom. Če na izdelku ni označena njihova prisotnost, to lahko ogrozi njihovo zdravje.
  • Izogibanje nezdravi hrani. Proizvajalci uporabljajo različne prijeme za prepričevanje potrošnikov, ki pogosto nasedejo kričečim sporočilom, sloganom in drugim nagovorom, medtem ko se za njimi skrivajo prave sladkorne, maščobne ali slane bombe. 30 % manj sladkorja se sliši odlično, a na koncu ga je v 100 gramih izdelka še vedno 36 gramov.

Hranilna vrednost živil ali koliko soli je v čipsu?

Iskanje hitrih, okusnih in poceni rešitev je povzročilo, da je hrana predvsem okusna, manj pomembno pa je postalo, kaj je v kozarcu, pločevinki ali vrečki. To je v nekaj deset letih pripeljalo do velikih sprememb prehranjevalnih navad, rezultati pa so vidni tudi v zdravstvenem stanju ljudi (debelost, bolezni, zasvojenost). Da bi zaščitili potrošnika in mu zagotovili najpomembnejše informacije o tem, kaj kupuje in jé, so zakonsko predpisani podatki, ki jih mora vsebovati označba živila:

  1. ime, pod katerim se živilo daje v promet (prodajno ime);
  2. seznam sestavin in količina sestavin ali kategorije sestavin v skladu s 17. členom tega pravilnika;
  3. neto količina;
  4. rok uporabe;
  5. serija (LOT) živila;
  6. posebni pogoji shranjevanja (hranjenja) ali pogoji uporabe;
  7. ime in naslov ali firma in sedež proizvajalca ali tistega, ki živilo pakira, ali prodajalca, ki mora imeti naslov oziroma sedež v Skupnosti;
  8. podatek o kraju porekla, če bi izpustitev tega podatka lahko zavedla končnega potrošnika glede pravega porekla živila;
  9. navodilo za uporabo, kadar živila ne bi bilo mogoče ustrezno uporabiti brez teh navodil;
  10. pri pijačah, ki vsebujejo več kot 1,2 % vol alkohola, dejansko vsebnost alkohola v volumskih odstotkih.

Sladkorni šok in prehranska vrednost živil

Potrošniki pa so bolj pozorni na drug del deklaracije, ki govori o prehranski vrednosti živila. Najbolj šokantne so ugotovitve, koliko sladkorja je v 100 g ali 100 ml določenega izdelka, a kaj ko je okus (prav zaradi sladkorja) božanski. Podatki o hranilnih vrednostih so glede na živilo različni, na embalaži živil pa so navedene vsebnosti maščob (razdeljene na nasičene in nenasičene), ogljikovih hidratov (vlaknine ter sladkorji), beljakovin, soli, vode ter energijska vrednost v kilodžulih (kJ) in kilokalorijah (kcal). Pri tem moraš vedeti, da so podatki običajno navedeni kot delež v 100 g ali 100 ml živila, kar pomeni, da je treba v primeru pollitrske plastenke sladke gazirane pijače podatek o sladkorju pomnožiti s pet. Ena najbolj šokantnih je prav ugotovitev, da je v pol litra vode z okusom 22 g sladkorja (ali štiri vrečice sladkorja), v najbolj znani sladki gazirani pijači pa je sladkorja celo 56 gramov (ali enajst vrečic sladkorja)! Prav sladkor je po različnih raziskavah eden ključnih razlogov za mnogo zdravstvenih težav razvitega sveta, še posebej pri mlajši populaciji, nič manj nedolžna pa ni niti sol.

Alergeni in druge oznake

Za vse, ki so alergični na oreščke, mleko, gluten in kar je še drugih alergenov, so dobrodošle jasno navedene alergene sestavine, tudi v primeru, če so v izdelku le v sledovih ali pa so v končnem živilu v drugačni obliki. Vedno pogostejše so tudi oznake, da je živilo vegansko, oziroma da zadostuje nekaterim verskim zahtevam (halal).

Deklaracije in zdrava hrana

Branje deklaracij in iskanje živil, ki ustrezajo tvojim prehranjevalnim zahtevam, je lahko zelo zamudno, a načeloma je ta čas dobra naložba, saj ti zagotavlja nakup prave hrane. Še boljši način za bolj zdravo prehranjevanje pa je, da čim več zmrznjene hrane, vrečk, pločevink in hitro pripravljene hrane zamenjaš s svežimi sestavinami ter jih (če se le da, seveda) kupiš neposredno od proizvajalca (kmetije, mlekarne, sirarne ...). Pojdi k mesarju, na tržnico in v domačo pekarno, nato pa si vzemi čas in si pripravi okusno kosilo brez E-jev, brez dodanega sladkorja in z ravno prav soli.