WIZ Blog

Nazaj

Bolezni pisalne mize

  1. avtor: WIZ | 04 dec 2015

    Bolezni pisalne mize

    Če po nekaj urah sedenja za knjigo ali dela za računalnikom začutiš utrujenost ali nelagodje, to pomeni, da tvoj položaj ni pravilen, delo pa preveč monotono in dolgotrajno. Daljše delo v sedečem in statična drža telesa v prisilnem položaju s pogostimi in ponavljajočimi se gibi rok in zapestij lahko privedeta do kostno-mišičnih obolenj. Če k temu dodamo še zahtevno delo, časovni pritisk, zahtevano visoko zbranost, preobremenjenost s podatki, neprimerno temperaturo, prepih in neustrezno razsvetljavo, pa sta neizogibna tudi stres in utrujenost oči.

    Nujno potrebuješ pravilno urejen prostor, sicer …

    Primerna ureditev pisalne mize oziroma delovne postaje zagotavlja, da imaš pri delu za mizo nevtralno držo telesa z naravnim položajem sklepov. Danes sta glavna vzroka sedenja za mizo delo z računalnikom in učenje, zaradi narave dela pa ti po več ur ni treba vstati izza mize. To lahko slej ko prej privede do nekaterih zdravstvenih težav. Glavne so kostno-mišična obolenja in okvare sestavnih delov telesa, kot so mišice, kite, vezi, živci in druga mehka tkiva, sklepi zgornjih udov, hrbta in spodnjih udov. To začutiš kot bolečine v vratu, rokah in hrbtu, kar imenujemo tudi poškodbe zaradi ponavljajočih se gibov. Pogosta sta tudi stres in senzorična utrujenost zaradi uporabe računalnika: povzroča jo dolgotrajno gledanje v zaslon in drugi neustrezni pogoji (utripajoč zaslon, neustrezna razsvetljava, bleščanje, odsev svetlobe).

    Pravilno urejena »delovna postaja«

    Pomembno je, da pri delu ohraniš nevtralen položaj telesa in udobno držo, pri kateri so sklepi v naravnem položaju. Tako zmanjšaš stres in obremenjenost mišic, kit in okostja, preprečiš utrujenost, napenjanje oči in glavobol. Nevtralni položaj pomeni, da imaš glavo zravnano ali rahlo nagnjeno naprej, pogled uprt naravnost v zaslon, sproščeni rameni, zgornja dela rok pa normalno visita ob strani telesa. Sediš pokončno ali rahlo nagnjeno nazaj, predel hrbta imaš v celoti podprt z ustrezno ledveno podporo. Komolci so ob telesu in upognjeni v kotu od 90 do 120 stopinj, roke, zapestja in podlakti so usmerjene naravnost naprej, v črti s tlemi in približno vzporedno z njimi. Stegna in boki so podprti z dobro oblazinjenim sediščem in običajno vzporedno s tlemi, kolena so približno v isti višini kakor boki, stopala so pomaknjena nekoliko naprej in v celoti na tleh ali na podstavku za stopala.

    Pravilno urejeno delovno mesto

    Računalniški zaslon naj ima zgornji rob v ravni ali tik pod ravnijo oči, naj bo na razdalji dolžine rok in poravnan s trupom. Biti mora nameščen pravokotno na okna in/ali pod svetlobne vire ter rahlo nagnjen nazaj.
    Tipkovnico poravnaj tako, da je tipka B na tipkovnici pred tvojim popkom in v višini ali malo pod višino komolcev, v tej višini mora biti tudi miška. Leži naj blizu tipkovnice.
    Stol mora biti nastavljiv in stabilen, omogočati mora svobodno premikanje in biti primerno oblazinjen. Naslonjalo za roke naj bo nekoliko oddaljeno od sprednjega roba stola in nastavljivo tako, da je stol mogoče potisniti pod pisalno mizo.

    Hrup, vlaga, svetloba in prenosni računalnik

    Večina nas uporablja prenosne računalnike, delamo ali učimo pa se vsepovsod in v vseh pogojih. Tudi to je pogosto razlog za težave, zato moraš poiskati prostor, kjer so pogoji dela udobni. To pomeni nizko raven hrupa < 55 dB(A), temperaturo od 19 °C do 23 °C, od 40- do 60-odstotno vlago, prezračevanje 1,3 l/s/m2 in osvetljenost od 300 do 500 luksov. Če te podatki o decibelih, odstotkih vlažnosti in luksih begajo, poslušaj svoje telo. Okolje ti mora zagotavljati dobro počutje, slišati moraš svoje misli in dobro videti brez napenjanja oči.

    Tudi zasnova prenosnega računalnika ni v skladu s temeljno ergonomsko zahtevo za računalnike, iz katere izhaja, da morata biti tipkovnica in zaslon ločena. Če je tipkovnica prenosnega računalnika v pravilnem položaju glede na uporabnika, to ne velja za zaslon in obratno, seveda. Zgradba prenosnega računalnika prav tako povzroča vrsto težav, zato je pametno imeti dodaten zaslon, tipkovnico in miško, ki jih razporediš v ustrezen položaj. Lahko uporabiš tudi ustrezen podstavek za prenosni računalnik.

    Vzemi si premor, ne bolniške

    Ne glede na to, kako dober je delovni položaj, daljša statična drža škoduje zdravju. Zato poskrbi za malo »pisarniške telovadbe« oziroma ustrezne premore, da lahko sprostiš mišice. Prav tako med delom pogosto spreminjaj svojo držo, pretegni se in razmigaj roke. Vstani in se sprehodi, pomežikni in usmeri oči v predmete proč od zaslona. S tem sprostiš mišice in povečaš storilnost. Če ne boš poskrbel zase pri delu ali študiju, te lahko kaj kmalu doleti katera od bolezni pisalne mize. V tem primeru je pametno poskrbeti za dopolnilno zdravstveno zavarovanje, sicer te čakajo stroški obiska pri zdravniku in nižja plača zaradi »bolniške«.