angle-left null ABC o sončenju
punca se sonči na ležalniku na plaži
clock image

10

ABC o sončenju

#trikizdravje

27 maj, 2020

Ana

Spadaš med tiste, ki obožujejo ležerno nastavljanje sončnim žarkom ali pa se pred soncem vztrajno skrivaš? Veliko se piše o učinkih sončnih žarkov na naš največji organ, kožo. Po eni strani ...

Po eni strani le-te nujno potrebujemo za produkcijo vitamina D, ki ima ključni pomen pri ohranjanju zdravih kosti, po drugi pa se moramo zaščititi pred sončnimi opeklinami, prezgodnjim staranjem kože, poškodbami oči, oslabljenim imunskim sistemom in celo kožnim rakom.

Vmesna in najbolj zdrava pot se razlikuje od posameznika do posameznika. Pri nekaj specifičnih kožnih stanjih, kot je na primer luskavica, je izpostavljanje soncu celo zdravilno in se primanjkljaj UV-svetlobe v zimski mesecih nadomešča s tako imenovano fototerapijo. O tem se seveda posvetuj s svojim zdravnikom! Če ti sončenja ni priporočil zdravnik, se je pred neusmiljenimi sončnimi žarki potrebno nujno ustrezno zaščititi. Ta zaščita pa se prilagaja glede na tvoj fototip kože. Razkrivamo ti vse, kar moraš vedeti o izpostavljanju soncu.
 

O moči sonca in UV svetlobi


Moč sonca, oziroma UV-svetloba, je odvisna od dela dneva, letnega časa, nadmorske višine in seveda zemljepisne lokacije. Obstaja v treh oblikah – ultravijolični A (UVA), ultravijolični B (UVB) in ultravijolični C (UVC) svetlobi. Slednjo svetlobo blokira Zemljina atmosfera, zato ne doseže kože.

UVA žarki so prisotni ves dan in vsak dan. Odgovorni so za aktiviranje melanina v zgornjih plasteh kože, kar daje kratkoročno porjavelost, imajo pa večjo vlogo pri dolgoročnih poškodbah zaradi sonca. Tako pospešujejo staranje, povzročajo alergije ali intolerance na sonce, poškodbe oči in tudi genetske mutacije. Intenzivnost UVB žarkov pa niha in je najmočnejša opoldne. Tej žarki skrbijo za dolgotrajnejšo porjavelost in stimulirajo k odebelitvi povrhnjice. So glavni razlog opeklin in poškodb kože, posebej poleti. UVB-žarki prodrejo do najglobljih plasti kože in so krivec za kožnega raka. 
 

Spoznaj svoj fototip kože


Optimalno zaščito pred soncem izberi glede na svoj fototip. Ta govori o pigmentaciji kože in posledično občutljivosti na sonce. Oznaka SPF (“sun protection factor”), ki je v uporabi že od leta 1962, se izračuna z množenjem naravne zaščite kože v minutah in maksimalnim trajanjem izpostavljanjem soncu, ne da bi tvegali poškodbe kože zaradi UV-sevanja. ZF (zaščitni faktor) varuje le pred poškodbami, ki jih povzročajo UVB žarki, PFA ali UVA zaščitni faktor, pa le pred poškodbami, ki jih povzročajo UVA žarki.


Zaščiti svojo kožo


Zaščitni faktor je le groba ocena, kako dobro preparat ščiti pred UVB žarki. Če je sonce tako močno, da bi dobil opekline že po 30 minutah na soncu, s preparatom s SPF 5, podaljšaš teh 30 minut za petkrat. Preparat s faktorjem 15 blokira 93 % UVB žarkov, medtem ko faktor 30 le 4 % več (torej 97 %). Nezanesljivost tovrstnih preparatov se skriva tudi v tem, da ne upoštevajo odpornosti samega preparata in debeline nanosa. 

Sodobne smernice zahtevajo, da imajo vsi zaščitni izdelki istočasno zaščito pred UVA in UVB žarki, a mora biti UVA zaščita na izdelku posebej označena. Pri izbiri kreme pozorno preberi, da vsebuje vse potrebne označbe in ima dovolj visok faktor glede na fototip tvoje kože. 

V vsakem primeru pa je katerikoli preparat potrebno na kožo nanesti 30 minut pred izpostavljanjem soncu in nanos obnoviti po vsakih 2 urah ali pa po vsakem plavanju, potenju in otiranju z brisačo.

Strokovnjaki priporočajo, da telo med mazanjem razdeliš na 8 območij: 

  1. Glavo in vrat
  2. Prsni koš
  3. Zgornji del hrbta
  4. Roke
  5. Spodnji del trebuha
  6. Sprednji del nog
  7. Zadnji del nog

Vsako območje bi moral 15-krat popršiti s sprejem ali nanesti količino kreme, ki v debeli črti pokriva območje med konico sredinca in zapestja, da bi zadostil pogojem idealnega delovanja SPF-ja.


Kako izbrati pravo sončno kremo


Glavna sestavina sončnih krem so UV-filtri, ki UV-žarkom preprečijo vstop v kožo. Ločujejo se po temu ali absorbirajo UV-svetlobo s pomočjo kemičnih UV-filtrov ali pa jo odbijejo s pomočjo mineralnih UV-filtrov.

Poleg tega, da mineralni filtri za razliko od kemičnih odbijajo sončno sevanje, tudi ne povzročajo alergijskih reakcij na koži. Tako so preparati z mineralnimi UV-filtri priporočljivejši za občutljivo kožo. Ko se boš odločil za nakup tovrstnega preparata, bodi pozoren tudi, da mineralni filter ni v obliki nanodelcev, saj je lahko v takšni obliki fototoksičen. Najpogosteje med mineralne filtre prištevamo titanov dioksid in cinkov oksid. 

Tako kot pri izbiri drugih krem za obraz in telo, je tudi pri sončni kremi pomembno, da se kar v največji meri izogneš konzervansom, silikonskim oljem, parafinom in sintetičnim dišavam. Raje izbiraj preparate, ki vsebujejo nekatere naravne sestavine, ki prav tako pripomorejo k višji zaščiti pred soncem, kot so olje semen karanje, aloe vera, sezamovo in avokadovo olje.


Triki za pomiritev opečene kože 


Res je, da priporočamo preventivo pred kurativo, vendar je zagotovo opeklo že vse. Kaj pa narediti, ko nas opeče? 

  • KORAK 1: Oprhaj se hladno vodo, da pomiriš razdraženost kože in odstraniš klor, sol ali pesek, ki lahko kožo le še bolj draži.
  • KORAK 2: Opečena mesta namaži s polnomastnim jogurtom ali si pripravi kad z mlekom.  
  • KORAK 3: Kožo ohranjaj vlažno. Priporočamo mazila, ki vsebujejo aloe vero, glicerin ali hialuronsko kislino. Mazilo lahko hraniš tudi v hladilniku za dodatni hladilni učinek. Pri izbiri mazila bodi pozoren, da ne vsebuje alkohola, ki kožo še dodatno izsuši.  

Zdaj veš, da je nevarna ultravijolična svetloba prisotna skozi vse leto, tudi med oblačnim vremenom. Zato toplo svetujemo, da svojo kožo vsakodnevno zaščitiš z visokim SPF-jem in se tako izogneš neštetim neželenim posledicam v starosti. Zaključujemo namreč, da je UV zaščita najboljša anti-age terapija. Za ohranjanje dolgoročnega zdravega izgleda kože pa svetujemo tudi pitje zadostne količine vode in uživanje raznovrstnega sadja ter zelenjave.