WIZ Blog

Nazaj

Pravilen položaj za volanom

  1. avtor: WIZ | 03 nov 2015

    Ljudje smo različni. Različno smo veliki in težki, imamo različno dolge roke in noge, tudi razmerja med deli telesa niso pri vseh enaka. Dva voznika, oba visoka 1,85 m, imata lahko različno dolge noge, zato bosta njuna položaja za volanom istega avtomobila povsem različna. Temu se proizvajalci avtomobilov prilagajajo z nastavitvami sedežev, volana in varnostnega pasu. S pravilno kombinacijo vseh treh nastavitev lahko vsak voznik najde pravi položaj. Ko si nastavi še vzvratno in stranski ogledali, se lahko odpelje.

    Deset do dveh ali petnajst do treh?

    Klasično navodilo iz avtošole se je včasih glasilo: »Roki morata biti na deset do dveh.« To je pomenilo, da moraš volan držati na zgornjem delu obroča, z levo približno tam, kjer je na uri številka deset, z desno pa na številki dve. Pravilo je še vedno uporabno, vendar potrebuje nekaj dodatnih navodil. Inštruktorji varne vožnje predlagajo, da uro »premakneš« na petnajst do treh, saj lahko v tem položaju boljše obvladuješ avtomobil, obenem pa je v primeru proženja varnostne vreče med rokama več prostora in posledično manj poškodb. Zaradi varnostne vreče v volanu mora biti med telesom voznika in volanom dovolj prostora. Obenem mora voznik, ko se nasloni na naslonjalo in stegnjeno roko položi na vrh volana, tega doseči z zapestjem, dlan pa mora »pasti čez«.

    V avtu se sedi, ne leži

    Največ pozornosti zahteva nastavitev sedeža. Pravilen položaj sedeža sestavljajo:

    • oddaljenost sedeža od volana,
    • položaj/naklon naslona,
    • položaj/naklon sedalnega dela,
    • dolžina sedalnega dela,
    • višina sedeža,
    • nastavitev ledvenega dela.

    Od položaja sedeža je odvisno učinkovito vrtenje volana, pritiskanje na stopalke, vidnost merilnikov, vidno polje okoli vozila, varnost voznika ob sproženju varnostnih blazin in učinkovitost varnostnega pasu. V avtu moraš sedeti vzravnano, med telesom in stegni bi moral biti pravi kot, nogi pa tudi ob polnem pritisku na stopalke še vedno nekoliko pokrčeni. Pri naslonjalu moraš ustrezno naravnati tudi naslon za glavo, njegov vrh pa mora segati do vrha glave. 

    Preveč ležeč položaj ne omogoča dobrega pregleda iz avta, vrtenje volana ni učinkovito, v primeru nesreče pa svojega dela ne morejo opraviti varnostne blazine in zavese ter varnostni pas. V skrajnem primeru lahko voznik v preveč ležečem položaju zdrsne pod varnostnim pasom, če je ta preveč zrahljan. Tudi opiranje na sredinski naslon za roko in »visenje« proti sredini avtomobila ni pravilno, ker je na volanu le ena roka.

    Po višini je treba sedež nastaviti tako, da je glava za eno stisnjeno pest pod stropom. Temu je treba prilagoditi tudi višino volana, da so merilniki in opozorilne lučke dobro vidni, ter višino zgornjega vpetja varnostnega pasu. Naklon sedalnega dela mora biti tak, da stegna na sedežu počivajo brez pritiska, rob sedeža pa se mora končati 3 prste pred kolenskim pregibom. 

    Varnostni pas

    O varnostnem pasu smo že pisali, tokrat naj te spomnimo le na to, da mora pas tesno objeti telo, da moraš imeti prazne žepe, pas pa mora potekati prek prsnega koša in čez ramo. Ne čez vrat, pač pa čez ramo. V zimskem času ga moraš speljati pod spodnjim robom debele bunde ali plašča čez trebuh, najbolje pa je, da pred vožnjo jakno slečeš, sicer te pas ne bo dovolj tesno objel.

    Srečno vožnjo!

    Preden se v ustreznem položaju za volanom odpelješ, moraš nastaviti še vsa ogledala. Če imaš avto s sedežem s spominom, lahko vse nastavitve shraniš na ključ. Ko boš avto odklenil, se bodo sedež in ogledala samodejno premaknila v shranjeni položaj. Dober položaj za volanom omogoča varnejšo vožnjo in učinkovitejše reakcije v kritičnih situacijah, kot zadnjo varovalko pa ti priporočamo še zavarovanje WIZ Kasko. Prihaja namreč tisti del leta, ko gre lahko kaj narobe kljub temu, da voznik ni naredil nobene napake.