angle-left null Kako veš, ali si varen voznik?
clock image

4

Kako veš, ali si varen voznik?

#wizavto

13 junij, 2019

Ana

Si varen voznik? Znaš zavirati v sili? Kaj pa izračunati, za koliko se podaljša zavorna pot na spolzkem cestišču in kako jo lahko skrajšaš? Se znaš izogniti oviri na cesti? Ali veš, kakšna je optimalna varnostna razdalja glede na tvoj reakcijski čas? In kako se vozilo odziva v različnih pogojih?

Biti varen voznik v prvi vrsti pomeni znati predvidevati obnašanje drugih udeležencev v prometu, se izogibati nepredvidljivih situacij (s prehitro, nepremišljeno in nezbrano vožnjo) in prilagoditi vožnjo svojim sposobnostim in razmeram na cesti. To hkrati pomeni, da mora vsak voznik v prvi vrsti poznati sebe in svoje vozilo ter razmisliti o tem, kaj lahko za začetek izboljša pri sebi, da v prometu ne bo ogrožal sebe ali drugih.

 

Pogoji za varno vožnjo

  • Zbranost (izogibamo se uporabi motilcev pozornosti, kot so telefon, radio, brskanja po torbici, prehranjevanja med vožnjo ipd.),
  • Umirjenost (vedno si vzamemo dovolj časa, da se nam na poti ne mudi – tako vozimo bolj mirno in zbrano, lahko pravočasno predvidimo ravnanje drugih voznikov in nas ne zmotijo niti nepredvideni zapleti na cesti),
  • Odgovornost (za volan se nikoli ne usedemo vinjeni ali z znižanim nivojem sposobnosti – pod vplivom zdravil ali drog, zaspani oziroma utrujeni ali v izrazito spremenjenem čustvenem stanju),
  • Organiziranost (vnaprej načrtujemo pot in se informiramo o razmerah na cesti, preden se odpravimo od doma, da lahko po potrebi prilagodimo svojo pot).

 

Kako izboljšati svoje sposobnosti za volanom?

Z izkušnjami pridobimo občutek za vozilo, lažje predvidevamo vedenje drugih, bolje opazujemo dogajanje okoli vozila in hitreje odreagiramo na spremembe v prometu.

Pomemben dejavnik pri izboljšanju sposobnosti voznika so izkušnje – več časa, kot preživimo za volanom v različnih situacijah na cesti, bolje se znamo odzivati, če na cesti pride do nepredvidene situacije. Z izkušnjami pridobimo tudi samozavest in občutek sigurnosti v vozilu.

Vendar pa samozavest v vozilu ni vselej pozitivna lastnost, saj predvsem vozniki začetniki, vozniki, ki veliko časa preživijo na cesti, in pa starejši vozniki pogosto precenjujejo svoje sposobnosti za volanom, zaradi česar so naštete skupine voznikov glavni povzročitelji prometnih nesreč. Precenjevanje svojih sposobnosti v praksi pomeni prehitro, nevarno vožnjo, nervozo v odnosu do drugih voznikov, uporabo motilcev pozornosti oziroma »multitasking« med vožnjo, naglico, ipd. Največ nesreč se zgodi v okolju, kjer se vozimo najpogosteje, saj je tam voznikova zbranost praviloma najnižja, vožnja pa rutinirana, zato nismo toliko pozorni na spremembe v prometu ali na vozišču. (Pre)pogost povzročitelj prometnih nesreč na slovenskih cestah je žal tudi alkohol.

Če vsakokrat upoštevamo štiri najpomembnejše pogoje za varno vožnjo (zbranost, umirjenost, odgovornost in organiziranost), smo na dobri poti, da bi postali varen voznik. Vendar pa lahko svoje vozniške sposobnosti vedno tudi izboljšamo – eden izmed načinov je, da opravimo izpit varne vožnje.

 

Šola varne vožnje je mnogo več kot le obvezno usposabljanje

Vozniki začetniki, ki so pridobili vozniško dovoljenje, morajo za podaljšanje vozniškega dovoljenja (ki se izda za tri leta, kadar je voznik začetnik dovoljenje pridobil pred 21. letom starosti oziroma za dve leti, kadar je dovoljenje pridobil po dopolnjenjem 21. letu starosti) v okviru svojega usposabljanja obvezno opraviti tudi program dodatnega usposabljanja varne vožnje (na poligonu na Vranskem ali kakšnem drugem poligonu). Program dodatnega usposabljanja oziroma šola varne vožnje vključuje vadbo varne vožnje in skupinsko delavnico o varnosti cestnega prometa in psihosocialnih odnosih med udeleženci cestnega prometa.

V šoli varne vožnje se vozniki začetniki spoznajo z osnovami varnega ravnanja v prometu, tehničnim vidikom delovanja vozila v različnih situacijah (mokro cestišče, prevelika hitrost v ovinku, zanašanje sprednjega ali zadnjega dela avtomobila, razlika med obnašanjem vozila z ali brez ABS sistema, ipd.), pravilno namestitvijo vozila za varno vožnjo (namestitev sedeža, volana in varnostnega pasu, pravilno sedenje, varna namestitev prtljage, ipd.) in praktičnim prikazom ter preizkusom ravnanja v različnih situacijah na cesti, kot so zaviranje na spolzkem in poledenelem cestišču, zaviranje v sili, prilagajanje hitrosti v spolzkem ovinku, izogibanje oviram ter obvladovanje vozila pri zanašanju. Vozniki se spoznajo z delovanjem in omejitvami svojega vozila ter se preizkusijo v nevarnih situacijah v varnem in nadzorovanem okolju ter se naučijo nanje pravilno odreagirati.

Šola varne vožnje pa še zdaleč ni priporočljiva zgolj za voznike začetnike, temveč je lahko nadvse koristna tudi za izkušene voznike, ki želijo preizkusiti svoje sposobnosti, obnoviti svoje znanje in preizkusiti svoje vozilo. Situacije, s katerimi se srečate v okviru varne vožnje na Vranskem, se vam lahko pripetijo tudi v vsakdanjem življenju – ni pa dobro, da se vam takrat pripetijo prvič!

 

V okviru varne vožnje lahko opravljate:

  • intenzivni tečaj varne vožnje,
  • nadaljevalni tečaj, za katerega je pogoj predhodno opravljen intenzivni tečaj ali usposabljanje za voznika začetnika),
  • izpopolnjevalni tečaj za voznike, ki so opravili tako intenzivni in nadaljevalni tečaj in se želijo preizkusiti v dinamični spretnostni vožnji pri višjih hitrostih
  • individualni tečaj za bolj poglobljen, individualni trening z inštruktorjem varne vožnje
  • tečaj varčne vožnje, v okviru katerega se naučite bolj varčnega upravljanja z vašim vozilom in primerjate porabo pred in po opravljenem tečaju,
  • trening nočne vožnje za vse voznike, ki bi radi spoznali pasti in nevarnosti nočne vožnje oziroma imajo težave z vožnjo v temi in niso predhodno opravili nobenega tečaja varne vožnje,
  • tečaj varne vožnje za seniorje za preverjanje sposobnosti, povrnitev mobilnosti in osvežitev znanj ter
  • program dodatnega usposabljanja za varno vožnjo za izbris kazenskih točk.

 

Nazaj v šolo - tudi za volanom!

Program dodatnega usposabljanja voznikov, ki ga izvaja AMZS center varne vožnje Vransko, torej ni namenjen samo voznikom začetnikom in tistim, ki želijo izbrisati nekaj kazenskih točk. Ponuja dragoceno izkušnjo, ki lahko koristi prav vsakemu vozniku, ne glede na to, koliko vozniških izkušenj ima, saj nam vožnja po prilagojenem poligonu omogoča, da se srečamo z nevarnimi situacijami in svojimi odzivi nanje (ki se z leti spreminjajo, na poligonu pa jih lahko preizkušamo, prilagajamo in izboljšujemo), česar ne moremo preizkusiti in doživeti nikjer drugje. In ko po opravljeni šoli varne vožnje na takšno situacijo naletimo na cesti, je verjetnost, da bomo pravočasno pravilno in zbrano odreagirali, bistveno večja.

Biti varen voznik torej pomeni tudi izpopolnjevati se, izboljšati svoja znanja in sposobnosti, spoznavati svoje omejitve in jih premagovati. Šola varne vožnje na Vranskem omogoča vse to. Je sploh kakšen utemeljeni razlog, da se je ne bi udeležili?

Tudi WIZovci pozdravljamo varne voznike, saj si jih na cesti želimo vedno več. V ta namen smo se lotili akcije #breztelefona, kjer voznike nagovarjamo k prisegi o vožnji #breztelefona, v zameno pa podarjamo popust na avto zavarovanje WIZ Avto