null 10 najslabših avtomobilov 20. stoletja
Avto znamke Yugo
clock image

4

10 najslabših avtomobilov 20. stoletja

#wizavto

17 december, 2017

Marko

December je čas za takšne in drugačne sezname ter lestvice. Tudi mi bomo letošnje leto na svojem blogu zaključili z eno, seveda pa bo nam primerno obarvana avtomobilsko. Malo smo pobrskali in sestavili seznam 10 najslabših avtomobilov 20. stoletja.

Zagotovo ste vsaj nekatere izmed njih videli tudi na naših cestah – morda ste kakšnega celo sami vozili. Vabimo vas, da svoje predloge za uvrstitev na takšno lestvico zapišete v komentarjih!

Lestvica najslabših avtomobilov dvajsetega stoletja

10: Ford Pinto

Pintova navada, da je eksplodiral, če se je vanj kdo zaletel od zadaj, mu je prinesla vzdevek »žar za štiri«. Ker ni imel zadnjega blatnika ali kakršne koli zaščite okoli rezervoarja za gorivo, je namreč zelo hitro prišlo do eksplozije ob udarcu. Povedano drugače – že majhen trk je lahko povzročil gorečo katastrofo. Slabo narejena vrata so se ob nesrečah rada zataknila, zato se je Ford zapletel v vrsto tožb glede Pintove varnosti. Še posebej pogubno za Ford pa je bilo razkritje njihove odločitve, da je ceneje plačati odškodnine zaradi smrti v Pintu, kot pa popraviti njegove mnoge napake.

9: Jaguar XJ220

Jaguar XJ220 se je na lestvici znašel zgolj zato, ker je obetal ogromno in potem gromozansko razočaral prav vse, ki so ga tako težko pričakovali. Leta 1988 so razkrili koncept, nad katerim so ljudje preprosto ponoreli. Imel je 12-valjni motor, pogon in krmiljenje na vsa štiri kolesa (v 80-ih!) in pa ultimativni pokazatelj superavta – frajerska vrata, ki so se odpirala navzgor. Ceno so nastavili na pol milijona, kupci pa so že kar takoj položili 100.000 dolarjev, da so si ga le zagotovili.

No, ti kupci so verjetno imeli dovolj denarja tudi za nov hobi, ker se proizvodnja XJ220 ni začela vse do leta 1992 in takrat je bil za vse ogromno razočaranje. Ker so v veljavo stopile omejitve o izpustu izpušnih plinov, so njegov prvotni motor zamenjali za 6-cilindričnega, 4-kolesni pogon pa je zamenjal pogon na zadnja kolesa, kar takrat tudi ni bilo nič neobičajnega. Predvsem pa se je zgodilo nekaj neodpustljivega – imel je povsem običajna vrata! Ljudje, ki so pred štirimi leti že vplačali začetnih 100.000 dolarjev, niso bili preveč srečni in ga niti niso hoteli, Jaguar pa jih je nadvse elegantno tožil zaradi kršitve pogodbe.

8: Fiat Ritmo

Ritmo je bil prvi avto, ki so ga v celoti sestavljali roboti in niso se izkazali. Avto je rad rjavel: od tal do nosilcev motorja do vzmetenja – vse je začelo rjaveti (pre)hitro. Obenem je imel 75 konjskih moči in se ni premaknil nikamor. Zaradi mnogih tožb glede rje je Ritmo (oz. Fiat Strada, kot so ga poimenovali za ZDA) dokončno zapečatil usodo Fiata na ameriškem trgu, tako da se je ta leta 1983 iz ZDA umaknil kar za 28 let.

7: Škoda Estelle

Škoda Estelle je bila tarča mnogih šal v Zahodni Evropi zaradi svojih tehnoloških pomanjkljivosti in pogostih okvar, pa vendar je imela tako privlačno ceno, da jo je bilo tudi tam kar pogosto videti na cestah – največkrat sicer v okvari. Njena prestavna ročica je škripala in cvilila in pretikanje ni bilo ravno najlažje opravilo. Upravljanje Škode Estelle je pravzaprav spominjalo na upravljanje pokvarjenega nakupovalnega vozička. Pri Škodi očitno tudi niso veliko dali na videz, saj je Estelle od spredaj spominjala na slabo sestavljen avto iz Lego kock.

6: DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12 verjetno prav vsi poznamo iz filmov Nazaj v prihodnost, ko je postal slaven časovni stroj. Verjetno pa ne vemo prav vsi, da je bil sicer precejšnja polomija. Zamislil si ga je John Z. DeLorean, ki je ustvaril tudi Pontiac GTO, izdelovali pa so ga delavci na Severnem Irskem – delavci, ki jih ni nihče naučil sestavljati avtomobilov. DeLoreanova vrata so tako po pravilu vsaj prepuščala vodo, ob okvari električnega sistema pa so voznik in potniki ostali ujeti v avtu.

5: Lada Riva

V 80-ih je ruski proizvajalec avtomobilov AutoVAZ na trg poslal Lado Rivo. Po videzu sodeč Lada nikoli ne bi smela biti več kot le koncept. In če pogledate pod preprosto in škatlasto zunanjost, ne boste odkrili ničesar boljšega. Lada je imela 64 konjskih moči (in v novem modelu leta 2006 jih ni kaj dosti več), obenem pa grozljivo visoko porabo goriva. Upravljanje je bolj spominjalo na vožnjo s traktorjem in je zahtevalo kar precej moči v rokah. Kljub kritikam se je Lada Riva zahvaljujoč prostorni notranjosti in nizki ceni v 80-ih dobro prodajala tudi na Zahodu.

4: Mustang II

Ne samo, da je na vsakem seznamu najbolj osovraženih avtomobilov, ima tudi dvomljivo čast, da je na prvem mestu v knjigi »Crap Cars« (Zanič avti). Originalni Mustang je bil zagotovo zelo frajerski, medtem ko Ford Pinto to vsekakor ni bil (glej zgoraj). In zakaj ne bi naredili kombinacije obeh? Zato: Mustangu II so dali Pintov zloglasni rezervoar za gorivo – saj veste, tistega, ki je eksplodiral, če se je v avto kdo zaletel z zadnje strani. Poleg tega je zaradi embarga na nafto v 70-ih Mustang II imel majhen, šibek motor – še konj na njegovi rešetki bi ga lahko prehitel.

3: Chevy Vega

Tudi pri tem avtu je imel prste vmes John Z. DeLorean, čeprav tokrat res ne po svoji krivdi. Katastrofo, poimenovano Chevy Vega, je podedoval, ko so ga postavili na čelo Chevroleta leta 1969. Njegovo jeklo je bilo tako tanko in plast proti rjavenju tako neenakomerno nanesena, da je bilo treba blatnike menjati po le eni ali dveh zimah na slanih ulicah severovzhoda Amerike. Pa ne samo to – rjaveti so bili sposobni tudi v suhi Arizoni. Da niti ne omenjamo, da se je motor tako pregreval, da je lahko poškodoval glavno tesnilo na glavi motorja …

2. Trabant

Trabantova jeklena šasija je bila narejena iz enega kosa, medtem ko so bili streha, prtljažnik, motorni pokrov in vrata izdelani iz plastificiranega odpada, imenovanega duroplast. Trabanti niso imeli ne zavornih luči ne smernikov, ob vsakem vžigu pa se je iz izpušne cevi pokadila dimna zavesa. Poleg tega je imel dvotaktni motor, vozil pa je na mešanico – ko si to natočil v rezervoar za gorivo, si moral avto še malo potresti. Nanj je bilo treba čakati tudi do 15 let, zagotovo pa je bil tudi en od vzrokov, da so Vzhodni Nemci še hitreje zbežali čez Berlinski zid.

Obenem pa ne gre pozabiti, da ima sedaj slavni »trabi« vseeno lepo število oboževalcev tudi izven svoje nemške domovine in celo izven Evrope.

1: Yugo GV

Kdo iz generacije, starejše od današnjih 30-letnikov (pa še od teh se kakšen najde), ni vozil dobrega starega Yuga? In prav vsi imajo podobne spomine – ta avto je prisrčen kup neuporabnega železja, na račun katerega obstaja cel kup anekdot. Yugo ni bil ne hiter ne prijeten za vožnjo, kar dokazujejo tudi mnogi neslavni nazivi, kot so najslabši avto tisočletja in veliko prvih mest na tej podobnih lestvicah. Bil je škatlast, neudoben, nezanesljiv in včasih že nevaren, a je vendarle na cestah zdržal dolgo časa – tudi zato, ker si zlahka dobil rezervne dele in ker si ga lahko tudi sam popravil. Navodila so namreč vsebovala cel kup uporabnih nasvetov, kdaj se bo avto pokvaril, kateri deli bodo šli prvi in pri koliko kilometrih bo treba nadomestiti določene dele.

Zaradi svojih slabosti je bil seveda zvezda mnogih šal, kot je tista, ki sprašuje, kaj je vključeno v navodila pri Yugu. Avtobusni urnik, seveda.

Se strinjate z našim izborom? Kljub temu, da smo tudi mi Yugu podelili prvo mesto na tej lestvici, pa bomo Slovenci ali kar vsi državljani bivših jugoslovanskih republik verjetno nanj vedno gledali na čisto svoj način. Če drugega ne, se bomo vedno nasmihali ob stavku »Kakva meni plata, takva tebi vrata.«, ki so ga novopečeni lastniki Yugov našli nekje na vratih. 

PS: Še tako dober avto te lahko nepričakovano pusti na cesti. Zato pa te iz težav vedno reši WIZ Asistent

Prijavi se na WIZ e-novice

Želiš prejemati naše novice in dobre ponudbe? Vpiši svoj e-mail in v naslednjem koraku pošlji potrditev.