null Modre utripajoče luči in sirena - 2. del
Modre luči na reševalnem vozilu
clock image

4

Modre utripajoče luči in sirena - 2. del

#wizavto

07 junij, 2017

Helena

Srečanje z vozilom na nujni vožnji je za mnoge voznike zelo stresno, temu primerne pa so tudi njihove reakcije. Prva misel je, da se je treba umakniti, ustaviti in počakati, da utripajoče luči oddrvijo mimo.

Tudi zakon pravi, da je treba dati takemu vozilu prosto pot, se umakniti ob rob vozišča ali ustaviti, vendar pa mnogi vozniki prav s svojim umikanjem in ustavljanjem povzročijo največ težav voznikom vozil s prednostjo na nujnih vožnjah. Poglejmo, zakaj preprosto ustaviti ni vedno najboljša rešitev.

Sirena in utripajoče luči ne dajejo prednosti

Vsak voznik reševalnega vozila vam bo povedal, da jih sirena in utripajoče luči ne postavljajo nad zakon in druge udeležence v prometu, pač pa z njimi le prosijo za prednost in nemoten prehod. To pomeni, da so v primeru nesreče, ki so jo zakrivili z vključenimi svetlobnimi in zvočnimi znaki, prav tako krivi kot vsi ostali udeleženci v prometu. To velja tudi za policiste in gasilce. Vožnja vozil s prednostjo je stresna, saj se njihovi vozniki na eni strani borijo s sekundami, ki lahko nekomu rešijo življenje, obenem pa morajo paziti tudi na varno vožnjo in vse nepredvidljive reakcije drugih voznikov. Voziti hitro in varno se naučijo v šoli varne vožnje, mi, ostali udeleženci v prometu, pa moramo poznati nekaj razširjenih pomenov zakonsko določene definicije »dati prosto pot, se umakniti ob rob vozišča ali ustaviti« in ustrezno ravnati:

  • Ko zaslišiš sireno ali opaziš utripajoče luči, takoj začni razmišljati o tem, kako in kam se boš umaknil. Spremljaj tok prometa, poišči možna izogibališča in izvoze ter bodi pripravljen na varen in hiter umik z vozišča.   
  • Če slišiš sireno in si tik pred križiščem, upočasni vožnjo in preveri, od kod prihaja vozilo s prednostjo. Tudi v primeru, ko imaš na semaforju zeleno luč.
  • Kadar se vozilo na nujni vožnji pojavi za teboj, moraš vsak svoj manever pravočasno nakazati. Najprej smernik, nato zaviranje in umikanje.
  • Kadar po nasprotnem pasu vozijo avtomobili, za teboj prihaja reševalno vozilo, ob tvojem robu vozišča pa se ne moreš umakniti (visok rob pločnika, ograja, nepregleden ovinek), nikar ne zaviraj, pač pa nadaljuj z vožnjo. Če pred teboj ni nikogar, nekoliko pospeši in se umakni ob prvi priložnosti.
  • Če čakaš pri rdeči luči na semaforju in se za teboj pripeljejo gasilci s sireno, varno zapelji ob stran in se umakni, da gredo lahko mimo. Ne zapelji skozi križišče, lahko pa zapelješ nekoliko naprej, da narediš prostor. 

 

Česa ne smeš početi

Zmeda, stres in neznanje so razlogi za napačne reakcije, ki lahko povzročijo precej nevšečnosti. Do stresa in paničnih reakcij pride tudi zato, ker nekateri ne slišijo sirene in ne opazijo utripajočih luči pravočasno. V avtošolah žal ne učijo, kako se je treba odzvati pri srečanju z vozili s prednostjo, zato je tu nekaj nasvetov, česa nikar ne počnite:

  • Poslušanje glasbe na ves glas. Glasna glasba v avtu zlahka preglasi sireno in voznik spregleda vozilo na nujni vožnji. Podobno velja tudi za kolesarje, ki se vozijo s slušalkami na/v ušesih.
  • Uporaba mobilnega telefona med vožnjo je prepovedana, saj zmanjšuje zbranost in pozornost.
  • Ko se reševalno vozilo odpelje mimo tebe, ostani pozoren na promet za seboj. Morda mu bodo kmalu sledili še gasilci ali policisti.
  • Kadar se vozilo na nujni vožnji pripelje za teboj, je sunkovito zaviranje najslabša možna izbira. Spremljaj promet in se prilagodi razmeram na cesti.
  • Ko se vozilo na nujni vožnji odpelje mimo, mu ne smeš slediti. To je namreč nevarno in tudi kaznivo.

 

Poseben primer: avtocesta

Zastoji na avtocesti niso vedno le posledica vrhuncev turistične sezone ali del na cesti. Pogosto so vzrok zanje prometne nesreče, ki imajo zaradi velikih hitrosti vozil hujše posledice. Na avtocesti ni mogoče voziti po nasprotnem voznem pasu, zato je nadvse pomembno, da vozniki v zastoju omogočijo nemoten prehod intervencijskim vozilom in vzdrževalcem po vzpostavljenem reševalnem pasu na sredini vozišča. Kadar boš na avtocesti naletel na gnečo in obtičal v koloni, se spomni na avtocestna pravila:

  • Ko se hitrost zmanjša pod 80 km/h vklopi vse 4 smernike in se prični pomikati proti robu vozišča.
  • Ustavi nekaj metrov za vozilom pred teboj in ne tik za njim. Pusti si nekaj manevrskega prostora za morebitno premikanje vozila.
  • Na prehitevalnem pasu se postavi povsem levo, na voznem pa povsem desno na odstavni pas. Med obema kolonama mora ostati prostor za intervencijska vozila: reševalni pas.
  • Čakajoč v koloni ne zapuščaj vozila in ne hodi po avtocesti.
  • Vožnja po odstavnem pasu ni dovoljena –  niti z vsemi štirimi prižganimi smerniki.
     

Prijavi se na WIZ e-novice

Želiš prejemati naše novice in dobre ponudbe? Vpiši svoj e-mail in v naslednjem koraku pošlji potrditev.