WIZ Blog

Nazaj

Zajtrk

  1. avtor: WIZ | 12 nov 2015

    O tem, kako pomemben je zajtrk, si strokovnjaki še niso povsem enotni. Poleg najpogostejših nasvetov o tem, da mora biti zajtrk kraljevski in obilen, se najdejo tudi teorije o zgolj kozarcu mlačne vode ali skromnih zalogajih, ki temeljijo predvsem na sadju. Če drži teorija, da želodec čez noč počiva in ne prebavlja zvečer zaužite hrane, potem obilen zajtrk po pozni in bogati večerji nima smisla. Želodec bo zjutraj namreč še vedno »zaposlen « z večerjo, zato vnašanje nove hrane ne prinese koriti. Obilen zajtrk prav tako ne pomeni, da se naješ kar vsega po vrsti. Zajtrk mora biti temeljito premišljen, raznovrsten in predvsem zdrav. Vsak od teh pridevnikov oziroma pomenov je lahko vzrok za žolčne debate o tem, kaj je RES zdravo, kaj pomeni obilno in zakaj nekateri ljudje kljub temu, da si za zajtrk privoščijo le veliko kavo z mlekom, nimajo nikakršnih težav v življenju? Odgovor je lahko zelo preprost: ljudje smo si različni. Kakšen bi torej moral biti tvoj zajtrk?

    Začni dan z zajtrkom

    Če si mnenja, da zajtrka ne potrebuješ, naredi preprost preizkus. Tri mesece se disciplinirano drži načrta, po katerem boš zjutraj pokonci pol ure prej, čas pa naj bo namenjen pripravi in užitju zajtrka. Zajtrk je po prepričanju večine nutricistov in strokovnjakov za zdravo življenje ključen obrok, ki vpliva na več različnih stvari:

    • zagotavlja potrebno energijo za začetek dneva,
    • hrana z nizkim glikemičnim indeksom za zajtrk preprečuje nihanje ravni sladkorja v krvi,  
    • redno uživanje zajtrka pomaga ustvariti občutek sitosti in zmanjšuje prenajedanje pri naslednjih obrokih,
    • če začneš dan z zajtrkom in nadaljuješ po načrtu petih dnevnih obrokov, telo lažje predela v enakomernih presledkih vneseno hrano.

    Tri mesece je dovolj, da bodo razlika v telesnem počutju, zmanjšanje telesne teže, večja zbranost, boljše razpoloženje in večja storilnost lahko prišli do izraza. Pri tem pa moraš upoštevati tudi pravilno sestavo zajtrka, sicer je lahko učinek nasproten želenemu.

    Majhen obrok, a velik korak

    Sprememb se moraš lotiti počasi. Najprej začni z zgodnejšim vstajanjem, nato pa se loti še jutranjega obroka. Nekateri ljudje zjutraj preprosto nimajo apetita, drugim je po hrani celo slabo, zato se moraš na spremenjene jutranje navade najprej privaditi. Začni s kozarcem navadne vode, ki ji lahko dodaš sok stisnjene limone. Menda je ta kombinacija odlično in zdravo jutranje poživilo, veliko boljše od kave. Nato telo postopoma navajaj na jutranje obroke, pri tem pa se za vsako ceno izogibaj priboljškom in hrani, ki zaradi škodljivih sestavin ne spadajo v zajtrk. 

    Kaj jesti za zajtrk?

    Pomembno je, da telo zjutraj dobi prave hranilne snovi. Osnovne sestavine zdravega zajtrka so:

    • sadje,
    • polnozrnati kosmiči (müsli) brez dodanega sladkorja,
    • polnozrnat kruh,
    • manj mastni mlečni izdelki.

    Izogibaj se rogljičkom, belemu kruhu, marmeladam, že pripravljenim müslijem in kosmičem z dodanim sladkorjem, mastnim jedem (burek) ter mlečnim izdelkom z veliko maščobe. Če bo tvoj želodec že zjutraj obremenjen s težko prebavljivo hrano, bodo rezultati poskusa kaj klavrni. Na kruh raje namaži marmelado za diabetike ali pusto skuto z vmešanimi koščki sadja. Tudi na spletu lahko najdeš veliko idej za zdrave in okusne zajtrke.

    Pomembno je tudi, da si za pripravo in užitje zajtrka vzameš dovolj časa. Goltanje hrane in naglica, v kateri poješ zajtrk stoje, prav tako ne bosta prinesla dobrih rezultatov. Polnozrnate kosmiče lahko že zvečer zmešaš z različnimi oreščki, zjutraj pa jih le preliješ z jogurtom in jim dodaš koščke sadja ter tako prihraniš nekaj časa. Obenem pa lahko nekaj oreščkov, sadja in jogurta odneseš s seboj v službo ali na predavanja in si poleg zdravega zajtrka privoščiš še odlično dopoldansko malico.

    »Zajtrkovalci«

    Ljudje, ki redno uživajo zajtrk, imajo več energije in večjo storilnost, posledično pa bi lahko trdili tudi, da so bolj zdravi. Kakšne pa so tvoje navade? Z WIZovim barometrom zdravja lahko hitro in enostavno preveriš, kako dobro skrbiš za svoje zdravje, nato pa si preneseš še priročnik z nasveti za bolj zdravo življenje.