WIZ Blog

Nazaj

Vitamin C

  1. avtor: WIZ | 26 nov 2015

    Vitamin C je ena tistih reči, za katero bi lahko rekli: »Preveč je ravno dovolj.« Pomembnost vitamina C so ljudje prvič spoznali že davnega leta 1479, ko je raziskovalec in morjeplovec Vasco de Gama opisal težave svoje posadke med plovbo iz Evrope v Indijo. Skorbut je povzročil otekanje dlesni in izpadanje zob med posadko, ki ni imela dovolj sveže zelenjave in sadja, zato jih je več kot polovica med plovbo umrla. Vitamin C pa ni koristen le proti skorbutu, ampak je pomemben za celo telo.

    Vitamin C – kralj med vitamini!

    Pomembnosti vitamina C se premalo zavedamo. Vitamin C ali askorbinska kislina je, med drugim, pomemben sestavni del kolagena, veziva, ki povezuje celice. Njegova pomembna vloga in lastnosti pri celični povezavi se kažejo tudi pri celjenju ran in brazgotin. Vitamin C je močan antioksidant, ki zmanjšuje škodljive učinke prostih radikalov. Ti so škodljivi zato, ker napadajo zdrave celice, poškodujejo beljakovine in maščobe ter so vzrok mnogih nevšečnosti. Si vedel, da so prosti radikali krivi za staranje, pripomorejo pa tudi k nastanku bolezni srca in ožilja ter mnogih rakavih obolenj? Prosti radikali v telesu nastajajo ves čas, saj so stranski produkt presnove hrane, nastajajo pa tudi zaradi povečane porabe kisika, torej pri različnih naporih – tudi športnih.

    Vitamin C s svojo sestavo preprečuje oksidacijo lipidov, ki so povezani z nastankom ateroskleroze, potreben je pri absorpciji železa iz prebavil, pomemben je za sintezo živčnih prenašalcev (nevrotransmiterjev) ter je ena bistvenih komponent za prožno in zdravo kožo.

    Čeprav se višek vitamina C, ki je topen v vodi, izloči iz telesa predvsem z urinom, lahko vseeno pride tudi do toksičnih učinkov oziroma hipervitaminoze. Ti primeri so ravno zaradi vodotopnosti vitamina C izredno redki, znaki pa so slabost, bruhanje, želodčni krči, driska in ledvični kamni.

    Prvaki vitamina C

    Vitamina C telo ne proizvaja samo, zato ga moraš vnesti s hrano. Človek naj bi dnevno zaužil med 60 in 100 mg vitamina C, če pa ga več, se ta enostavno izloči z urinom. Z vitaminom C sta bogata predvsem sveža sadje in zelenjava, saj se pri kuhanju, zmrzovanju in stiku s kovinskimi ioni vitamin C hitro izgublja. Zato je pomembno, da uživaš sveže sadje, hitro popiješ stisnjene sokove in čim več zelenjave poješ surove.

    Tu je seznam sadja in zelenjave, ki imajo največ vitamina C:

    Sadje

    mg/100 g

     

    Zelenjava

    mg/100 g

    Acerola

    1300

     

    Paprika (rdeča)

    155

    Kaki

    210

     

    Čili

    143,7

    Črni ribez

    92

     

    Paprika (zelena)

    134

    Pomaranča

    83,2

     

    Brokoli

    96,7

    Limona

    74,3

     

    Ohrovt

    92,7

    Jagoda

    65

     

    Špinača

    75

    Kivi

    64,9

     

    Cvetača

    62,7

    Papaja

    62

     

    Blitva

    45

    Mandarina

    37,7

     

    Zelje

    42,3

    Melona

    34,3

     

    Ohrovt (kuhan)

    40,7

     

    Podatki o vsebnosti vitamina C se v različnih virih razlikujejo, saj nanjo vplivajo procesi in pogoji pridelave, gnojenja, podnebja, pobiranja pridelkov, skladiščenja in transporta.

    Poskrbi za svoje zdravje

    Vitamin C je sicer pomemben, a le majhen košček v mozaiku zdravja. Če želiš ustvariti popoln mozaik, moraš najprej preveriti svoje navade z WIZovim barometrom zdravja, nato pa ti bomo poslali še priročnik za zdravo življenje. Z upoštevanjem priporočil iz priročnika bo vnos zadostne dnevne količine vitamina C zagotovljen.