WIZ Blog

Nazaj

Stres

  1. avtor: WIZ | 21 sep 2015

    V pradavnini je bil stres človekova naravna zaščita pred nevarnostjo. Stres je namreč naraven odziv telesa na dogodke in spremembe, ki človeka ogrožajo. Ob nevarnosti se telo samodejno odzove, da se pripraviš na soočenje z nevarnostjo in se hitro odzoveš na dražljaj. To je poznano tudi kot odziv »boj ali beg« oziroma »Fight or Flight«, ko se moraš hitro odločiti za soočenje ali za beg pred nevarnostjo. Kratkotrajni oziroma pozitivni stres pomaga pri motivaciji, te napolni z energijo in ti pomaga pri koncentraciji za dosego določenega cilja. Tak je koristen, a ga je v primerjavi z negativnim stresom zelo malo.

    Sodobni stres

    Sodobni stres povzroča vrsta stresnih dejavnikov, stresorjev, s katerimi se srečujemo vsak dan. Stresorji so različni, mednje pa uvrščamo različne dogodke, zahteve, spore, poškodbe, duševne obremenitve, strahove, neprijetne novice, časovne stiske, neprijetna srečanja z ljudmi in podobno. Skratka vse, kar zmoti notranji mir in sproži reakcijo celotnega telesa. Stres se namreč kaže na čustveno-duševni, telesni in vedenjski ravni, reakcija telesa pa povzroči biokemične spremembe ter izločanje stresnih hormonov (adrenalin, noradrenalin in kortizol). Stres sodobnega časa so močno povečale visoke zahteve, ki segajo od uspeha v šoli, nenehnega dokazovanja v službi, doseganja najboljših rezultatov in predvsem premalo časa, namenjenega lastnemu telesu. K stresu lahko vodijo zunanji ali notranji vzroki, ki si jih »naložiš« sam, kot je stremenje k popolnosti, ki je ne moreš doseči, nenehne skrbi ali premlevanje težav.

    Simptomi stresa

    Simptomov je ogromno, med seboj so povezani in pojav enega hitro povzroči še pojav drugih. Pomanjkanje energije, utrujenost in izčrpanost so odlična podlaga za težave s koncentracijo, pozabljivost, čustveno napetost ter razdražljivost. Temu kmalu dodaš še pretiran pesimizem in kritičen pristop, spremenjeno komuniciranje, apatičnost, površnost in izogibanje družbi. Najslabši izhod je prav odmik od ljudi in zatekanje k alkoholu, uporaba poživil, pomirjeval in zdravil proti bolečinam, saj te hitro vodijo v začaran krog, ki stvari le še poslabša. Ko torej začutiš pomanjkanje kreativnosti, se začneš počutiti manjvrednega, ko postane kozarec na pol prazen (pesimizem) in čutiš, da si preobremenjen, je čas, da se uvedeš nekaj sprememb. Da je skrajni čas za spremembe, kažejo tudi pogostejši obiski hladilnika in prenajedanje, saj je stres pogost vzrok za nenadno povečanje telesne teže.

    Sprosti se, sicer …

    Zdravstvene posledice stresa se kažejo v boleznih, ki jih stres poslabša ali povzroči. Bolezni srca, depresija, težave s spanjem, avtoimune bolezni, težave s telesno težo, težave s prebavo in podobno. Stres je torej univerzalni povzročitelj zdravstvenih težav in obenem eden boljših razlogov za sklenitev dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja WIZ Zdravje. Pomembno je, da znaš stres prepoznati, še bolj pa, da se ga naučiš obvladovati. Skušaj se izogibati stresnim situacijam, čim pogosteje poišči okolje, kjer ne čutiš pritiskov, glej pozitivno na svet in prepoznaj svoje stresorje. Predvsem pa se sprijazni s stvarmi, na katere nimaš vpliva in jih ne moreš spremeniti. Pomagajo še različne tehnike sproščanja, načrtovanje obveznosti, disciplina ter predvsem dovolj počitka in telesne aktivnosti. Ah, seveda, pa čim manj se »sekiraj«, prav?