WIZ Blog

Nazaj

O džipih, terencih in SUV-ih

  1. avtor: WIZ | 12 okt 2015

    Kako je prišlo do povezave imena džip (jeep) s terenskimi vozili, ni povsem znano oziroma potrjeno. Kakorkoli, za mnoge je prvi in celo edini pravi džip legendarno vozilo ameriške vojske Willys MB. Z njim so se začeli prevažati leta 1941 in je imel velik vpliv na potek 2. svetovne vojne, še bolj pa je vplival na razvoj povojne avtomobilske industrije. Jeep je bil lahek in imel pogon na vsa štiri kolesa, zato se ga je prijel sloves, da je z njim mogoče priti povsod. Z razvojem terenskih vozil so po vojni nadaljevale mnoge avtomobilske tovarne, terence pa so uporabljali pretežno tisti, ki so jih res potrebovali za svoje delo oziroma so živeli v krajih, kamor z navadnim osebnim avtom niso mogli priti.

    Legendarni »džipi«

    Danes je terenskih vozil ogromno, v zgodovino pa bo vseeno vpisanih nekaj legendarnih ali najbolj priljubljenih:

    • Jeep CJ-7. To je Jeepova različica modela Willys CJ (Civil Jeep) in je neposredno povezana z vojaškim džipom iz 2. svetovne vojne.
    • Lada Niva. Legendarna Niva je bila včasih v naših krajih edina izbira za delavce na terenu, lastnike gorskih kmetij, ribiče in vse druge, ki so se prevažali po strmih in težje prevoznih poteh. Preprost, a vseeno odličen avto, ki je bil ljubljenec mnogih voznikov, nekateri pa ga pogrešajo še danes.
    • Land Rover Series III. Klasika britanske terenske avtomobilske industrije, predhodnik modela Defender. Kjerkoli so (bili) Britanci, tam je tudi Land Rover. Njegova glavna prednost so odlične zmogljivosti na terenu, zato niti oglata oblika in velika poraba goriva nista odvrnila pustolovcev, da ga ne bi imeli za »must have« avto.
    • Toyota Land Cruiser. En najbolj priljubljenih terencev je pravzaprav skoraj v celoti kopija. Njegovega prapredhodnika Bantam Mk II so japonski vojaki leta 1941 našli na Filipinih in poslali na Japonsko, ime Land Cruiser pa so si leta 1954 na pol izposodili pri Land Roverju. A vseeno je avto odličen in prisoten skoraj povsod po svetu.
    • Mercedes Benz G / Puch G. Terenec, ki že s svojo oglato zunanjostjo sporoča, da je v svoji osnovi najprej terenec. Njegova prestižna različica blatno obutev voznika in potnikov sicer nekoliko slabše prenaša, a le v notranjosti. 

    Mestni terenci

    Mestni terenci so kombinacija videza terenskih vozil ter prestiža, udobja in uporabnosti navadnih osebnih vozil. Ne imenujejo se več terenska vozila, pač pa SUV (Sport Utility Vehicle) ali SAV (Sport Activity Vehicle). Žal vsi nimajo pogona na štiri kolesa, mnogi nimajo niti omembe vrednih terenskih zmogljivosti, vseeno pa so zelo priljubljeni pri voznikih. Ker večina teh vozil ni kos resnim brezpotjem in si običajno niti platišč ne umaže, se jih je prijela oznaka »mestni terenci«, mnogim njihovim lastnikom pa še na misel ne pride, da bi z njimi zapeljali v blato, globoko lužo ali po gozdni poti, polni korenin. Kdor si kupi vozilo iz razreda SUV, ima za to različne razloge. Najpogostejši so dokazovanje prestiža, počutje med vožnjo in varnost. Sodobni mestni terenci so zmogljivi, za volanom pa dajejo občutek zanesljivosti in varnosti. 

    Čistokrvni terenci

    S pravimi, čistokrvnimi terenci se še danes v glavnem prevažajo tisti, ki jih potrebujejo za svoje delo ali pa so doma v tako odročnih krajih, da bi sicer hodili peš. Imajo jih tudi vojaki, gasilci in policisti ter nekaj ljubiteljev terenskih vozil. Pravi terenski avto, obut v terenske gume, zmore priti skoraj povsod, za pomoč pri premagovanju brezpotij pa ima nameščene še nekaj dodatne opreme, kot sta »dimnik« oziroma cev za zajem zraka za motor v globoki vodi ter vitel. Štirikolesni pogon je opremljen s kopico elektronskih pomagal, ki znajo razporejati pogon med sprednji in zadnji par koles, po potrebi zapirati diferencial in nadzirati vrtenje vsakega kolesa posebej ter tako vozilu v vseh razmerah zagotavljati najboljši oprijem. Oprema v notranjosti je prilagojena uporabi in malo manj razkošna, a še vedno dovolj udobna in predvsem trpežna. Vrsta lastnosti in opreme torej, ki je na avtocesti, obvoznici in ulici skozi središče mesta ne potrebuješ.

    Varnost je na prvem mestu

    Ne glede na to, zakaj se prevažaš s terenskim vozilom ali SUV-om, moraš imeti vedno v mislih varnost. Zmogljivosti teh vozil so namreč izredno mamljive, zato se nekateri lotijo terenov ali ovir, ki jim s svojim vozniškim znanjem niso kos, pogosto pa obenem precenijo tudi zmogljivost svojega avta. Terenska vožnja je zahtevna, zanjo pa potrebuješ veliko znanja in izkušenj, medtem ko boš s SUV-om največjo korist občutil pozimi, ko boš imel na cesti veliko manj težav. Vseeno še pred snegom poskrbi za zavarovanje WIZ Kasko, pri vožnji pa bodi ne glede na teren in razmere vedno zbran in previden.