WIZ Blog

Nazaj

Hitrost ne spada na cesto!

  1. avtor: WIZ | 12 apr 2015

    Poleg vožnje pod vplivom alkohola (ali celo v kombinaciji z njo) je hitrost eden ključnih problemov prometne varnosti. S povečanjem hitrosti se močno poveča nevarnost nastanka prometnih nesreč, z večjo hitrostjo ob trku pa so hujše tudi posledice nesreč.

    Voziti bi morali s hitrostjo, pri kateri lahko vozniki obvladujejo vozilo in v vsakem trenutku varno ustavijo pred pričakovano oviro. Hitrost mora voznik prilagoditi stanju ceste, gostoti prometa, vremenskim razmeram, vidljivosti in preglednosti ceste, stanju vozila in tovora tako, da lahko v vidni razdalji vozilo pravočasno ustavi. To, da z omejitvami hitrosti zanikamo tehnični napredek avtomobilske industrije, ne drži, kajti težava so še vedno vozniki in ne dobri avtomobili.

    Problematični so tudi vozniki, ki vozijo prepočasi, saj ovirajo druge udeležence v prometu in bi se morali v primeru, da za njimi nastaja kolona, umakniti in spustiti druga vozila naprej.

    Med najpogostejšimi razlogi za (pre)hitro vožnjo so pomanjkanje časa, nezbranost in dobro poznavanje ceste oziroma okolice. Hitro vozimo tudi tam, kjer razmere to dopuščajo, pa čeprav omejitev zahteva drugače. Drugi razlogi so še potreba po dokazovanju, tekmovalnost, občutek več- ali manjvrednosti, jeza, stres in podobno.

    Vplivi hitrosti

    Mnogi »hitri« vozniki se ne zavedajo svojega reakcijskega časa, ki v idealnih pogojih znaša od 0,6 do 0,8 s, v povprečju pa 1 s. Zaradi utrujenosti, starosti ali vpliva različnih substanc (alkohol, tablete, mamila) se lahko poveča tudi do dveh ali več sekund. S tem so povezane reakcijska, zavorna in pot ustavljanja, od tega pa posledično življenje pešca, voznika ali drugega udeleženca v prometu. Kljub hitrim reakcijam, dobrim razmeram na cesti, zavoram in gumam, se fizike namreč ne da premagati. Če pri hitrosti 70 km/h 30 m pred vozilom na cesto priteče otrok, ga bo avto kljub zaviranju zadel s hitrostjo nad 50 km/h oziroma s silo, enako padcu z višine približno 10 m. 

    Razdalja, potrebna za zaustavitev pri določeni hitrosti:

    Hitrost Razdalja
    30 km/h 13,4 m
    40 km/h 20,1 m
    50 km/h 27,9 m
    60 km/h 36,9 m
    70 km/h 47 m
    80 km/h 58,2 m
    90 km/h 70 m

    Koliko metrov potrebujete za varno ustavljanje na različnih podlagah, si lahko ogledate tukaj.

    Hitrost tudi močno zmanjša vidno polje in povzroči »tunelski efekt«, zaradi česar voznik spregleda dogajanje s strani. Pri slabih razmerah na cesti postane vozilo bolj nestabilno (zanašanje, »aquaplaning«), težje ga je obvladati in ponovno vzpostaviti nadzor.

    Zasvojeni s hitrostjo, pojdite na dirkališče!

    Nekateri uživajo v hitri vožnji, ker želijo občutiti in izkoristiti moč svojega avtomobila, njegove zmogljivosti in obenem tudi dokazati svoje znanje in spretnost. Temu je treba dodati še adrenalin oziroma razburljivost nevarnosti in strahu pred trčenjem. Na žalost se tovrstna dokazovanja na cesti prepogosto končajo tragično, posledic pa ne nosi le povzročitelj nesreče. V Sloveniji in v sosednjih državah je kar nekaj dirkališč in poligonov, kjer si ljubitelji hitrosti lahko dajo duška, pri tem pa ne bodo ogrožali nikogar. Za potrditev svojega ega se lahko pomerijo tudi z drugimi vozniki, čeprav se tovrstne preizkušnje včasih slabo končajo, če se gre na dirkališču premagan »prvak« užaljen in razočaran po porazu dokazovati na cesto.

    V avtu in na cesti nismo sami

    Dober voznik ni najhitrejši, ne šteje, koliko drugih voznikov je prehitel (in kako na tesno, seveda) in nima vsako poletje novega rekorda od doma do prikolice v kampu. Dober voznik pride na cilj varno in v optimalnem času. Tudi najhitrejši vozniki bi se morali zavedati, da na cesti niso sami, pogosto pa tudi v svojem avtu ne. Prijatelji, dekle ali žena in otroci bi morali biti dovolj velik razlog za zmanjšanje hitrosti, enako velja tudi za druge (nič hudega sluteče) udeležence v prometu. Pri tem imajo veliko vlogo starši, še posebej v času, ko se začnejo njihovi otroci spogledovati z bližajočim se obdobjem opravljanja izpita za avto (ali motocikel) in prvih samostojnih voženj. Ne vozite prehitro, držite se cestnoprometnih predpisov in bodite dober zgled.