WIZ Blog

Nazaj

Čas pojedin

  1. avtor: WIZ | 13 okt 2015

    Pasti obložene mize

    Se je tudi tebi že zgodilo, da si šel domov k staršem na kosilo in je bila mama nadvse užaljena, če krožnika na koncu nisi pomazal s kruhom? Enako velja, če si ne naliješ še dveh zajemalk juhe ali če ji v ponvi ostane nekaj praženega krompirja. Srečna je šele, ko moraš odpeti gumb na hlačah in zrahljati pas, da »narediš prostor« še za njen odličen domač jabolčni zavitek. Dejstvo je, da smo nad obloženimi mizami vsi navdušeni. Mize se pod dobrotami šibijo v pravljicah, filmih in v revijah, zato je navdušenje nad hrano razumljivo. Še posebej pa se ji je težko upreti v jesensko-zimskem času. Praznovanja in druge priložnosti, katerih obvezni sestavni del je obilo dobre hrane, si sledijo v hitrem tempu, čigar škodljivih posledic se vsi premalo zavedamo.

    »Na sebi pa res ne bom šparal!«

    Priložnosti za dobro kosilo ali večerjo s prijatelji ne gre zamuditi, vseeno pa se je treba takega dogodka lotiti predvsem z glavo. Nikar se ne zgleduj po prizorih iz filmov z vikingi ali srednjeveškimi barbari, ki so se basali s pečenimi jerebicami in jim je vino v potokih teklo po bradah, ampak raje upoštevaj nasvet zdravnikov in strokovnjakov za prehrano: jej zmerno in počasi. Rek iz podnaslova pogosto dopolnjujejo še »Samo enkrat se živi.« in »Od nečesa pač moraš umreti.«, ampak to je bolj slaba tolažba, kajne? Zato naj velja, da se sem ter tja seveda lahko pregrešiš, na dolgi rok pa naj bodo tvoje prehranjevalne navade zdrave.

    Kako se zdravo lotiti nezdrave hrane?

    Posledice pretiravanja pri hrani (in pijači) so opazne v obliki utrujenosti, pomanjkanja energije, občutka tiščanja in bolečin v želodcu, zaprtja, slabosti in težav z želodčno kislino. Zmernost in pravilen način uživanja hrane in pijače sta zato odločilnega pomena, da ti naslednji dan ne bo žal. Praznične jedi so običajno sladke, mastne in »težke«, zato je treba upoštevati nekaj pravil, kako se lotiti praznično obloženih miz:

    • Zlato pravilo: jej zmerno, počasi in nikar ne pretiravaj.
    • Ne pozabi na vodo, pij jo v rednih intervalih, naj bo hladna in sveža. 
    • Zelenjava je zakon! Pomaga pri prebavi, krepi odpornost ter zagotavlja vitamine in vlaknine, poleg tega pa pisana in raznobarvna zelenjava tudi lepo poživi jedi. Če je možno, naj bo sveža ali vložena doma, industrijsko pripravljene iz pločevink pa se raje izogibaj.
    • Zmerno s sladkornimi bombami. Prazniki so čas, ko se speče ogromno malih in nadvse okusnih sladkornih bomb(ic) v obliki tort, peciva, piškotov, potic in raznih zavitkov. Zmerno z njimi, sladkor je namreč med zdravju najbolj škodljivimi snovmi.
    • Kavč ali sprehod? Po jedi prija malo posedeti ali poležati, vendar je bolje, da si namesto poležavanja izbereš sprehod. Ne glede na čas obilnih pojedin pa ne pozabi na redno ukvarjanje s športom in ostale aktivnosti, s katerimi skrbiš za dobro telesno pripravljenost.
    • Izbirčnost je koristna, a le v primerih, ko je vsega preveč. Pri samopostrežnih večerjah si na krožnik naloži manjše količine hrane, skušaj jih zaokrožiti v zdravo celoto in izberi tiste jedi, ki jih ješ tudi sicer. Če se vseeno ne moreš zadržati in te mikajo zdravju škodljive, a tako nebeško dobre jedi, jih skušaj pojesti čim manj.

    Vsaka praznična pojedina je boj s samim seboj, pri katerem vsi ne igrajo pošteno. Vonju, videzu in okusu se je namreč neznansko težko upreti, zato moraš včasih imeti jekleno voljo, da ne podležeš skušnjavi.

    Hrana se uživa na dolgi rok

    Posledice uživanja zdrave ali nezdrave hrane se redko pokažejo takoj. Nalaganje maščob, učinki prevelikih količin zaužitega sladkorja in soli ter pomanjkanje pomembnih vitaminov, mineralov, beljakovin, ogljikovih hidratov ter vlaknin se običajno pokažejo šele čez nekaj mesecev. Težave z nespečnostjo, slabo voljo, utrujenost in razdražljivost redko povezujemo z napačno prehrano. Najhitreje opazni posledici sta povečanje telesne teže in pomanjkanje kondicije, premalo pa se ve o sladkorni bolezni, različnih odvisnostih, trajnih poškodbah želodca, črevesja, jeter in ledvic ter počasnem slabenju srca in ožilja. Vsi ti škodljivi vplivi se na koncu pokažejo v obliki slabšega zdravstvenega stanja in vrste bolezni, ki lahko povzročijo tudi občutne finančne stroške, če boš zdravnika obiskal nezavarovan. Zato poleg jabolka na dan, ki odžene zdravnika stran, skleni še dopolnilno zavarovanje WIZ Zdravje, ki odžene nepotrebne dodatne stroške pregleda pri zdravniku.